spot_img
Monday, May 20, 2024
spot_img
HomeDünyaSoruşturma, sahte uzmanların anketlerden önce medyada Bangladeş hükümetini övdüğünü ortaya çıkardı

Soruşturma, sahte uzmanların anketlerden önce medyada Bangladeş hükümetini övdüğünü ortaya çıkardı

-

Haber ajansı, tümü ilk kez geçen yıl çevrimiçi olarak ortaya çıkan, 35 isme atfedilen künyeli 700’den fazla makaleyi analiz ediyor.

Sahte uzmanlar Bangladeş seçimleri öncesinde dezenformasyon yayıyor
Yayalar Dakka’da bir caddede sergilenen Bangladeş’in yerel gazetelerini okuyor [Munir Uz Zaman/AFP]

AFP haber ajansının yaptığı bir araştırma, Bangladeş hükümetinin politikalarını öven, görünüşe göre bağımsız uzmanların yazdığı yüzlerce makalenin ulusal ve uluslararası medyada yer aldığını, ancak yazarların şüpheli kimlik bilgilerine, sahte fotoğraflara sahip olduğunu ve hatta belki de var bile olmayabileceğini ortaya çıkardı.

Yorumcular bunun, Ocak ayı sonuna kadar yapılacak seçimler öncesinde bilinmeyen aktörler tarafından yürütülen sürekli bir dezenformasyon kampanyasının kanıtı olduğunu ancak Başbakan Şeyh Hasina hükümetine fayda sağlamayı amaçladığını söylüyorlar.

Bu tür makaleler, Asya’nın önde gelen medyası olan Çin devlet haber ajansı Xinhua tarafından yayınlandı ve Washington merkezli Dış Politika dergisinin Güney Asya Özeti tarafından alıntılandı.

Hak grupları ve ABD de dahil olmak üzere yabancı güçler, Hasina hükümetinin eleştirileri susturma ve siyasi muhalefeti ortadan kaldırma çabalarına ilişkin endişelerini uzun süredir dile getiriyor.

AFP, sözde uzmanlardan oluşan bir ağ oluşturan isimlerin düzenli olarak köşe yazıları yazdıklarını, bazılarının önde gelen küresel üniversitelerden akademisyenler gibi davrandığını, bazılarının çalıntı vesikalık fotoğraflar kullandığını ve diğerlerinin de gerçek analistlerden alıntılar yaptığını tespit etti.

Bangladeş Rajshahi Üniversitesi’nde gazetecilik profesörü A el-Memun, “Bu koordineli bir etkileme operasyonu” dedi. “Bu makaleler öncelikle mevcut Bangladeş hükümetinin lehine olan anlatıları destekliyor.”

Sahte uzmanlar Bangladeş seçimleri öncesinde dezenformasyon yayıyor
Bir satıcı Dakka’da yol kenarına gazete demetleri yerleştiriyor [Munir Uz Zaman/AFP]

Bangladeş dışişleri bakanlığının olumsuz “propagandaya” karşı koymak için “iyi köşe yazarlarına” çağrı yaptığı Eylül 2022 civarında internette bir makale dalgası ortaya çıktı.

AFP, Bangladeş dışişleri bakanlığı ve enformasyon bakanlığındaki üst düzey yetkililere çok sayıda yorum talebinde bulundu ancak herhangi bir yanıt alamadı. Dışişleri Bakanı AK Abdul Momen AFP’ye yorum yapmak için “yeterli vaktinin olmadığını” söyledi.

Kayıt yok

AFP, en az 60 yerli ve uluslararası haber sitesinde yayınlanan ve 35 isme atfedilen 700’den fazla makaleyi analiz ettiğini ve bunların hepsinin geçen yıl ilk kez çevrimiçi olarak ortaya çıktığını söyledi.

Makaleler ezici bir çoğunlukla Dakka tarafından öne sürülen ve bazıları Bangladeş hükümetinin web sitelerinde yayınlanan anlatıları destekliyor.

Birçoğu sadık bir şekilde Pekin yanlısı ve Dakka’ya özgür ve adil seçimlerin gerekliliği konusunda sert uyarılarda bulunan Washington’u şiddetle eleştiriyor.

AFP’nin araştırdığı 35 ismin gerçek olup olmadığını kanıtlamak mümkün olmasa da, makaleleri dışında herhangi bir çevrimiçi varlığı bulunamadı, hiçbirinin görünür bir sosyal medya profili yok ve hiçbiri akademik dergilerde araştırma makalesi yayınlamadı.

Sahte uzmanlar Bangladeş seçimleri öncesinde dezenformasyon yayıyor
Bangladeş’in Daily New Age editörü Nurul Kabir, Dakka’daki ofisinde AFP ile konuşuyor [Munir Uz Zaman/AFP]

35 kişiden en az 17’si büyük Batı ve Asya üniversiteleriyle bağlantı olduğunu iddia etti ancak AFP’nin dijital doğrulama muhabirleri bunlara ilişkin hiçbir kayıt bulamadı.

Aralarında ABD’deki Delaware Üniversitesi, Kanada’nın Toronto Üniversitesi, İsviçre’nin Lucerne Üniversitesi ve Singapur Ulusal Üniversitesi’nin de bulunduğu sekiz büyük üniversite, kendileri için çalıştığı iddia edilen yazarlardan dokuzunun adını hiç duymadıklarını doğruladı.

Hindistan’ın Jawaharlal Nehru Üniversitesi, bağları olduğunu iddia eden bir yazar hakkında “Okul kayıtlarımızı kontrol ettik ve kayıtlarımızda onun adını bulamadık” dedi.

Bildirilen köşe yazarlarından sekizinin vesikalık fotoğrafları, Hint sosyal medyasındaki popüler bir moda fenomeni de dahil olmak üzere başka kişilere ait.

AFP ayrıca aynı makalenin İngilizce ve Bengalce farklı isimler kullanılarak yayınlandığı örnekler de buldu.

İsimler arasında, Dakka hükümetini öven, Çin ile büyüyen bağları destekleyen ve ABD’deki silahlı şiddetin “insan haklarına tehdit” olduğu konusunda uyarıda bulunan en az 60 makale yazmış, görünüşte çalışkan bir köşe yazarı olan Doreen Chowdhury de yer alıyor.

Chowdhury’nin fotoğrafı Hintli bir aktörden çekilirken, Chowdhury’nin siyaset alanında doktora araştırmacısı olduğu söylenen Hollanda’daki Groningen Üniversitesi, onunla ilgili herhangi bir kaydın bulunmadığını söyledi.

AFP, makalelerin altında listelenen e-posta adresinden Chowdhury’nin “güvenlik endişelerini önlemek için kullanılan bir takma ad” olduğunu belirten bir yanıt aldı, ancak e-postanın yazarı gerçek bir kimlik vermeyi veya sahte fotoğraf kullanıldığını açıklamayı reddetti.

‘Tamamen uydurma’

Bangkok Post gibi yayın organlarında makaleleri ve London School of Economics’in bir blogunda yayınlanmış olan Fumiko Yamada, Avustralya’daki Melbourne Üniversitesi’nde Bangladeş Çalışmaları alanında uzman olarak tasvir ediliyor.

Ancak AFP, orada onun hakkında hiçbir kayıt bulunmadığını ve “Bangladeş Araştırmaları”nın spesifik bir araştırma alanı olmadığını tespit etti.

Yamada’ya atfedilen makaleler, Hasina’nın “hayati öğütlerini” övmekten, Washington’un “başkalarının demokrasisine ve insan haklarına yönelik çifte standartlarını, başkalarının iç işlerine sürekli müdahale ederek” patlatmaya kadar uzanıyor.

Diğer makalelerde gerçek uzmanlardan sahte alıntılar yer alıyor.

Hollanda’daki Uluslararası Sosyal Araştırmalar Enstitüsü’nden profesör Gerard McCarthy, Prithwi Raj Chaturvedi imzasıyla yazılan ve Myanmar’a yönelik “Batılı ikiyüzlülüğü” kınayan bir makalede kendisine atfedilen “tamamen uydurma” alıntıların kullanıldığını söyledi.

Gazete editörleri, makaleleri akademik geçmişlerini okuduktan ve başka yerlerde yayınlandığını gördükten sonra iyi niyetle yayınladıklarını söyledi.

Dhaka Business Standard’ın özellik editörü Mubin S Khan, “Kimlik bilgilerine güvendik” dedi.

Bangladeş’teki New Age gazetesi editörü Nurul Kabir, 2023’ün başlarında kendisine “çoğunlukla Bangladeş’in Hindistan, Çin ve ABD ile ilişkileri gibi konularda” çok sayıda köşe yazısı gönderildiğini söyledi.

Daha sonra bunların “kazanılmış” çıkarlar tarafından yönlendirilen “paralı askerler” olduklarından korkarak bunları yayınlamayı bıraktı, ancak bunların uydurma göründüklerini öğrenince şok oldu.

“Bu dezenformasyon ve propaganda çağında yazarların kimliklerini kontrol etme konusunda biraz daha bilinçli olmalıydım” dedi.

Related articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

0FansLike
0FollowersFollow
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
spot_img

Latest posts